Lemmer Ahoy 2025

In het weekend van Hemelvaart hebben we de wedstrijden van Lemmer Ahoy gezeild. Zowel donderdag 29 mei, vrijdag 30 mei als zaterdag 31 mei vonden er wedstrijden plaats.

In verband met de verwachtte harde wind worden de klassen opgedeeld in twee groepen, zodat er met dertien skûtsjes gestart wordt in plaats van het dubbele. Het is een dag met ‘in knappe wyn’ en veel regenwater. We zijn iets wat laat bij de start, maar voor de rest loopt het skûtsje goed. Tijdens de wedstrijd hebben we nog één skûtsje ingehaald en eindigen we als negende met een tevreden gevoel over de rust die we hadden aan boord.

De tweede dag zeilen we wél twee wedstrijden. Met 26 skûtsjes flink wat drukker als de dag ervoor. We eindigen de eerste wedstrijd op de twaalfde plek. De tweede wedstrijd liggen we er ook aardig goed voor, maar helaas hebben we op het einde moeite om de boei te halen. We halen hem net aan, maar verliezen daardoor wel een paar plekjes. We eindigen op de 23e plek. Wel zijn we tevreden over hoe het zeilen in het algemeen gaat.

De derde en laatste dag is ten opzichte van de voorgaande dagen een rustige dag qua wind. De zon komt er bij, de reven gaan er uit en de wind is wat afgenomen. De eerste wedstrijd gaat om 10.00 uur van start. We eindigen op de 22e plek. De tweede wedstrijd gaat iets later van start dan gepland. Het wachten was op de wedstrijd van klasse 1, die maar liefst zes keer een valse start hadden (iets met veel skûtsjes en een lange startlijn). Na lang wachten kunnen we los. We eindigen bij deze laatste wedstrijd op een 16e plek.

Over het algemeen kijken we terug op het weekend met een tevreden gevoel. We zijn vooral te spreken over de rust en communicatie aan boord die ten opzichte van eerdere wedstrijden verbeterd was. Nadien varen we met bijna alle bemanningsleden terug naar Heeg, waar we nog gezellig hebben gegeten en geborreld.

De organisatie van Lemmer Ahoy heeft na het wedstrijdweekend kenbaar gemaakt dat er komend jaar aanpassingen komen in het wedstrijdschema. Er zal gestart worden in kleinere groepen, hoe dit er in de praktijk uit komt te zien en hoeveel wedstrijden er gezeild worden is nog niet bekend. De reden is dat er meer overzicht zal zijn voor de wedstrijdleiding en schippers, ook zal het de veiligheid ten goede komen op het wedstrijdwater.